27 نوامبر 2023- یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز توسط محققان ایرانی که در ژورنالObesity Surgery  منتشر شده است، افزایش سطح فریتین سرم را به دنبال جراحی چاقی در نوجوانان نشان داد. با این حال، پس از جراحی، کمبود ویتامین D و فریتین در بیش از یک سوم نوجوانان برآورد شد.

محققان گزارش دادند که فریتین سرم 21 میکروگرم در لیتر پس از جراحی چاقی در نوجوانان افزایش یافت(سطح فریتین زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده آنمی فقر آهن است). کمبود فریتین، آلبومین، ویتامین B12، ویتامین D، آهن و کلسیم پس از جراحی چاقی در نوجوانان 9 تا 49 درصد برآورد شد.

این مرور سیستماتیک و متاآنالیز توسط فرانه ذوالفقاری و همکارانش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، برای تخمین تغییرات غلظت مواد مغذی خون و کمبود مواد مغذی در نوجوانان پس از جراحی چاقی انجام شد.

برای این منظور، محققان پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین PubMed، Scopusو Web of Scienceرا جستجو کردند تا مطالعات منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2023 را بیابند. آنها مطالعات مشاهده‌ای را انتخاب کردند که میانگین غلظت خونی مواد مغذی را قبل و بعد از جراحی چاقی یا نسبت کمبود مواد مغذی را بعد از جراحی در نوجوانان سالم، گزارش می‌کردند. در مجموع پانزده مطالعه وارد این متاآنالیز شدند.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· بای پس معده و اسلیو گاسترکتومی شایع ترین انواع جراحی بودند.

· ویتامین D، آهن، فریتین، ویتامین B12، کلسیم و اسید فولیک به ترتیب بیشترین مواد مغذی مورد مطالعه بودند. سایر مواد مغذی مورد بررسی در مطالعات شامل روی، فسفر و آلبومین بودند.

· غلظت فریتین سرم 21 میکروگرم در لیتر ( فاصله ی اطمینان 95% : 10.0 تا 32.0میکروگرم در لیتر) بعد از جراحی افزایش یافت، اما تغییرات قابل توجهی در سایر مواد مغذی مشاهده نشد.

· شیوع غلظت پایین آلبومین، فریتین، ویتامین D و ویتامین B12 بعد از عمل به ترتیب 10، 49، 41 و 20 درصد بود.

· بعد از جراحی چاقی 23%  کمبود آهن داشتند و 10% دچار کمبود کلسیم بودند.

این یافته ها افزایش سطح فریتین سرم را به دنبال جراحی چاقی در نوجوانان نشان داد، با این حال تخمین زده شد که کمبود فریتین و ویتامین D در بیش از یک سوم نوجوانان پس از جراحی وجود داشته باشد.

محققان در پایان گفتند: یافته های ما نیاز به اصلاح و ارزیابی وضعیت تغذیه نوجوانان قبل و بعد از جراحی چاقی برای کاهش کمبودهای تغذیه ای بعد از جراحی را نشان می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/surgery/news/bariatric-surgery-linked-to-vitamin-d-and-ferritin-deficiencies-in-adolescents-120611